La începutul lunii martie am fost nevoiți să luăm o decizie rapidă în ceea ce privește viitorul workflow al agenției, dată fiind situația cauzată de coronavirus. Nu ne-a luat mult să ne decidem, astfel că, pentru binele nostru și al celor din jur, am stabilit să lucrăm de acasă pe o perioadă nedeterminată. Brusc, neașteptat, dar în același timp provocator. Cam așa a fost pentru toată lumea. Așadar, ne-am gândit că ar fi un experiment interesant dacă am aduce laolaltă perspectivele fiecăruia în raport cu această situație nouă. Ce a ieșit vedeți mai jos:
▪️ Cristian China Birta – Co-fondator și Asociat
5 chestii pe care nu o să le mai iau de-a gata după ce o să ies din izolare:
1. Barul de cartier de lângă casă. Mi-e dor teribil de ”drojdierii” ăia de la care aflam poveștile cartierului.
2. Evenimentele la care sunt invitat și pe care le refuz în prorție de peste 90% –
3. Strânsul în brațe. Pe care îl execut cu mulți tovarăși. Și pe care o să îl execut și mai abitir după ce se termină nebunia.
4. Băutul berii direct din sticlă. Una nesterilizată. Una pe care să nu o fi șters înainte cu nuș ce substanță.
5. Caracterul oamenilor. Pentru că, dacă o să ies cu ceva din această criză care o să mă ajute pe termen lung, asta estea, să încerc să mă uit altfel la oameni. Ce surprize urâte am avut cu unii în această perioadă… Dar ce plăcute surprize am avut cu alții, la care nu mă așteptam să fie așa de faini…
▪️ Ana Gîlcescu – Social Media Editor
Pentru mine prima lună de izolare a fost și prima lună la Kooperativa 2.0. Am mers trei zile la birou și apoi am început să lucrăm de acasă, dar cele trei zile au fost suficiente pentru a-mi da seama că sunt în locul potrivit cu oamenii potriviți. În tot acest timp, colegii mi-au fost alături și mi-au arătat tot ce trebuia să știu la începutul unui job. Comunicăm constant și acest lucru ne face să ne simțim mai aproape.
▪️ Eduard Ștefan – UI/UX Specialist
Pentru mine lucratul de acasă nu a fost ceva nou, cum probabil nu a fost pentru mulți dintre noi sau din industria noastră. În schimb, a fost o provocare să îmi dozez timpul mai bine având în vedere că de data asta vorbim de ceva pe termen puțin mai lung. Inițial credeam că o sau fiu mai puțin productiv, însă mi s-a dovedit că pot rezolva mai multe într-un timp mai scurt. Rutina mi s-a schimbat clar, în sensul ca ora de culcare s-a amânat până chiar la 3-4 AM în unele zile. În schimb, și ora de trezire este mai ok acum, mai ales că nu mai trebuie să pierd o oră cu drumul către birou (stiți ce zic, nu?) . Cred că din toata treaba asta voi ramâne cel puțin cu ideea de a fi mai atent la timpul meu, astfel încât să rezolv lucrurile într-un mod mai eficient și, bineînțeles, voi profita mai mult de timpul petrecut afară. Stay safe!
▪️ Vlad Dulea – Co-fondator și Manager Executiv
În aceste momente, cel mai mult am simțit o recunoștință imensă față de angajații noștri care nu doar că au înțeles situația dar s-au și adaptat extrem de repede. Clienții n-au simțit nicio diferență în relația cu noi. Cea mai mare parte dintre taskuri se poate realiza și prin mijloace remote. Dar îmi lipsesc atmosfera de la birou, energia dintre noi, ideile care se nasc atunci când suntem acolo împreună.
▪️ Dan Ciocîrlie – Graphic Designer
Pentru mine, munca remote nu reprezintă un impediment, întrucât ține de mindset-ul pe care ți-l alegi. Dacă privești munca de acasă precum cea de la birou, cu puțină disciplină nu resimți diferențele atât de profund.
Mai mult, call-urile și task-urile, din experiența personală, sunt reduse la esență, iar comunicarea poate fi la fel de armonioasă și din confortul propriei case, atâta vreme cât alegem să ne păstrăm același ritm și aceeași rutină pe care o aveam și când mergeam la birou.
Consider că pe viitor va trebui să fim obisnuiți cu schimbările de genul acesta, pentru a ne putea adapta mai ușor și a putea face față provocărilor cu calm, înțelegere și profesionalism.
▪️ Andreea Prioteasa – Digital Account Manager
Pentru mine, în primele zile a fost o provocare să petrec atât de mult timp acasă și să lucrez fără alți oameni în jurul meu, dar m-am adaptat destul de rapid și reușesc să mă organizez și să îmi manageriez timpul la fel de bine ca la birou. S-au schimbat foarte multe în rutina zilnică și e o perioadă de adaptare la multe lucruri noi, dar este important că ne-am mobilizat și reușim să avem o comunicare la fel de bună ca la birou pentru rezolvarea anumitor taskuri, chiar dacă nu suntem unii lângă ceilalți pentru a pune întrebări sau pentru a cere mai multe detalii pe anumite subiecte.
▪️ Andrei Zdetovețchi – Photographer & Web Designer
Pentru mine nu s-au schimbat foarte multe lucruri de când am reînceput să lucrez de acasă. Spun „reînceput” pentru că eu lucram de acasă și dinainte de Kooperativa. Singura diferență este că puteam să ies oricând și oriunde. Acum se cam pune praful pe aparatul foto, activitatea asta fiind faultată cel mai mult. Nu mai ies la fotografiat, unele lucrări s-au amânat indefinit… În rest, legătura cu clienții a ramas la fel, pe email, Whatsapp, telefon. Site-urile web se pot face și de acasă, și de la birou 🙂
Mi-am regăsit timpul necesar pentru gătit și pentru diverse activități domestice. Sedentarismul și activitatea fizică reprezintă niște probleme, dar cu puțină voință, se poate face mișcare și în casă. Mai am puțin și găsesc și voință, e încă pe loading… 80%
▪️ Robert Feraru – Social Media Manager
Dacă ai ajuns la paragraful acesta, e timpul să îți zic așa pe scurt câteva cuvinte despre mine (în contextul workfromhome, evident). Eu sunt omul cu engagementul, aici, la Kooperativa.. așa mi se spune (CC Cristian China Birta). Mie îmi place să simt omul, să îl văd din cap până în picioare, să interacționez cu el, să îi strâng mâna, să creez legături. Și de business, dar și în viața de după business. Așa funcționez. Pentru că iubesc să stau printre oameni. Deci sunt adeptul legăturilor offline… sau cel puțin așa eram până acum…
Când am stabilit împreună să lucrăm de acasă (la începutul lunii martie) am fost puțin speriat, nu mă ascund de asta. Simțeam că lucrurile o să se schimbe într-o direcție pe care nu eram pregătit să o îmbrățișez. Dar prima zi remote a început cu un Skype call cu frumoșii mei de la departamentul social media și când i-am văzut am zis că se poate și pe online fără probleme. Ne adaptăm, zâmbim și continuăm să facem treabă bună, la fel ca până acum.
Task-urile au rămas la fel. Nu a fost vreo schimbare în flow-ul de lucru, pentru că noi ne organizam bine de când ne vedeam fizic la birou. Într-adevăr, în perioada asta se adună timpul când stai să dai un mail cu ceva ce trebuie să se implementeze urgent și apoi să vă sunați și să discutați punctual, în loc să spui face-to-face și să se ia decizii rapide, dar privesc partea frumoasă a lucrurilor: ne auzim și ne vedem online, iar asta e cel mai imporant. Dacă nu sunt strângerile de mână și îmbrățișările, măcar vocile să ni le auzim. Folosesc adesea o vorbă… „Tonul face muzica”. Frumos, nu? 🙂
Legat de ce s-a schimbat în rutină, nu pot să spun decât că mă trezesc puțin mai târziu (9, în loc de 7), dar adorm și mai târziu. Deci se elimină unele pe altele. Overall, totul este ok. Este o provocare pentru noi toți, îmi place cum funcționăm, îmi place cum răspundem muncii de acasă și îmi place că spunem „Da” oricărei provocări și ne adaptăm mereu condițiilor. Tot ce sper este ca în viitorul cât mai apropiat să ne vedem înapoi la biroul nostru, pentru că (revenind la primul paragraf) mie îmi place mult engagementul offline și pentru moment m-am adaptat la Skype și Zoom. Dar e bine să fim cu toții acolo, în același loc, la Kooperativa`s Crib.
▪️ Marta Șipoteanu – Google Ads Specialist
Ce s-a schimbat de când lucrez remote?
Ei bine, prima provocare cu care m-am întâlnit a fost cadrul de acasă. Până acum o lună, acasă reprezenta locul în care îmi limpezeam mintea, mă relaxam și aveam timp pentru mine. Acum a trebuit să îmi mut toate activitățile din timpul zilei acasă, dar nu în acel mediu relaxant, ci adaptat într-unul în care să mi le pot desfășura cu aceeși performanță.
Ce am făcut, mai concret.
În primul rând, mă trezesc cam la aceeași oră, respectând aceleași ritualuri de dimineață, pentru a putea fi gata să plec la biroul din cealaltă cameră. De asemenea, încerc să îmi păstrez un program cât mai fidel, ca cel pe care îl aveam înainte: nu îmi amân task-urile, îmi iau pauze la un anumit interval de timp, comunic atunci când există neclarități și sunt prezentă și la cursurile de la facultate. Sunt într-un continuu proces de optimizare a lucrului de acasă, încercând să găsesc soluții atunci când întâmpin obstacole.
Lipsa interacțiunii de la birou se simte, dar datorită tehnologiei, reușim să rămânem uniți.
▪️ Cosmin Sipoș – COO & PPC Manager
Întâmplarea face că noi, la începutul anului, chiar am avut discuții legate de testarea Work from Home măcar parțial în următoarea perioadă. Iată că până la urma am fost nevoiți să apelăm la această soluție și cu siguranță a fost o mare provocare pentru noi să ne adaptăm atât de rapid. Personal, am privit cu ochi buni toata aceasta perioada de până acum și, în ciuda inerentelor încetiniri în comunicare, mi se pare că am reușit să păstrez un workflow eficient cu colegii mei. Totul cu măsură, însă! Nu cred că aș putea înlocui vreodată atmosfera mișto de la birou cu lejeritatea muncii de acasă. Deci abia aștept să ne revedem cu toții sănătoși și să ne mai întrebăm ce vrem de la Mega.
▪️ Dana Andrei – Social Media Editor
Faptul că lucrăm remote s-a dovedit a fi o provocare interesantă pentru ritmul normal al vieții, cu taskuri, cursuri și altele. Am făcut un pariu cu mine că voi fi mai eficientă și mai organizată după această perioadă și tind să cred că sunt pe drumul spre victorie. La început a fost dificil, deoarece delimitez foarte bine personalul de profesional; astfel, combinarea camerei de relaxare cu biroul a fost ușor bulversantă la început. Însă nu m-am lăsat și am testat continuu până am ajuns să-mi stabilesc o rutină care, sper eu, va funcționa și după această perioadă: mă trezesc cât pot de devreme, preiau și rezolv taskurile la job, particip la cursuri și am grijă de mine, învățând mereu ceva nou și ocupându-mă de toate activitățile de care înainte „nu aveam timp”. Păstrez legătura cu prietenii și cu colegii online. Îmi lipsește mult prezența lor fizică însă cu ajutorul tehnologiei, reușim să depășim dificultățile și să ne apropiem de normalitate.
▪️ Paul Alexandru – Google Ads Specialist
E mai bine? E mai rău? Ține de mindset-ul propriu. Dar e o provocare și o ocazie prin care aflăm cu toții cât de bine funcționează autodisciplina pentru fiecare.
Cred că echipa s-a descurcat la fel de bine lucrând de acasă, ba chiar din timpul economisit am reușit să parcurgem noi cursuri sau tutoriale pe care le aveam demult în plan. Grijile noastre merg către clienți și încercăm să-i ajutăm cu tot ce putem în această perioadă.
▪️ Vlad Militaru – Facebook Ads Specialist
În acest moment greu pentru noi toți, ce pare mai degrabă desprins dintr-un scenariu orwellian decât din realitate, ne-am oprit pentru câteva clipe pentru a privi în jur, recunoscători pentru tot ceea ce exista deja în viața noastră. Am înțeles impactul contextului actual și am continuat să fim aceiași oameni creativi, reproducând atmosfera de la birou pe micile ecrane în ședințele zilnice.
Stând acasă am putut fi solidari cauzei și am înțeles mai bine necesitățile publicului vizat, adaptând campaniile noastre de promovare în așa fel încât să satisfacă noile nevoi apărute în perioada aceasta.
▪️ Marin Apostol – Senior Web Developer
În urmă cu vreo săptămână – două, nu mai puteai să intri pe Twitter fără să găsești un sfat de la cineva despre lucrul de acasă. Nici în newslettere nu scăpai de sfaturile astea. Destul de enervant.
Numai că iată-mă, acum, pus în situația de a-mi da și eu cu părerea despre lucrul de acasă.
1. Am descoperit că mă trezesc cu vreo oră jumate mai târziu în timpul săptămânii. Dar în weekend am început să mă trezesc cu vreo oră mai devreme.
2. Cheltui mai puțin pe benzină taman când prețul a scăzut.
3. Nu țin neapărat să interacționez cu oamenii dacă nu-i neapărat necesar, urăsc conversațiile inutile și întâlnirile de dragul pierderii timpului; deci e ok.
4. Dacă se apropia ora de plecare de la birou și aveam o problemă mai complicată de rezolvat, o lăsam pe a doua zi dacă nu era urgent. Acum, nu prea mă mai uit la ceas decât când mi se face foame. (Work in progress… aici)
5. Intram destul de rar pe Facebook și înainte de toată nebunia asta, dar acum dau și mai rar pe acolo. Ceea ce vă doresc și vouă.
▪️ Benyamin Saeednia – Social Media Editor
Confrații mei care făceau naveta din afara Bucureștiului sigur simt și ei că ziua în carantină are undeva pe la 27 de ore – iar sentimentul e fulminant! Personal, mă ajută să lucrez de acasă, fiindcă am la îndemână mai multe activități pe care le pot face în pauze (spre exemplu, am început să învăț să cânt la chitară și mai zdrăngănesc corzile câteva minute între task-uri, ca să dau un fel de refresh creierașului). În ceea ce privește îndatoririle de la birou, tot ce s-a schimbat este faptul că am mai multe aplicații deschise pe desktop (Skype, Zoom etc.) și că ascult muzică la boxă, nu la căști.